我思う故に我あり

日常で感じたこと、考えたことを綴ります。

Googleと出版社の攻防

なるほど。。。

GAFAによる個人情報との欧州対決も激化しているのは、ニュース等で知っていましたが、今回のVOA記事でニュースメディアとの熾烈な攻防があることも知りました。

 

いやー、世界はまさに、ニュースで溢れていますね。

 

すんなり、あーそうね!という方はいいのですが、私みたいに話が中々見えてこない方には、目次から”これまでのいきさつ、ざっくり”をご参照ください。

 

今日のVOAニュース!! 

ニュースが伝えるニュースメディアに関するニュース!!

 

 

 

グーグル、ニュース出版社に10億ドルを支払う

Google to Pay $1 Billion to News Publishers

October 08, 2020

learningenglish.voanews.com

 

グーグルの親会社アルファベット社は今月、今後3年間でニュースメディアに10億ドルを支払う計画を発表しました。

ロイター通信によると、この動きは、テクノロジー企業とそれを支配するルールに対する懸念が高まっている時期に、アルファベット社が強力なグループに勝つのに役立つ可能性があると言ってます。

何年もの間、伝統的なニュースメディアは、世界で最も人気のあるインターネット検索エンジンと戦ってきました。ニュース出版社は、記事や写真、その他のコンテンツに対価を支払われることを望んでいます。欧州のメディアグループがこの戦いをリードしてきました。

アルファベット社のトップであるスンダル・ピチャイ氏は先週、グーグル・ニュース・ショーケースと呼ばれる新製品をドイツで最初に発売すると発表しました。同社はDer Spiegel、Stern、Die Zeitなどのドイツの新聞社と契約に達しました。ブラジルでは, アルファベット社は、出版物のFolha de São Paulo, BandInfobae. との契約を結んでいます。

また、グーグル・ニュース・ショーケースは、ベルギー、インド、オランダと他の国のニュースメディアのコンテンツを利用します。6カ国の約200社の出版社が同製品にサインアップしています。その6カ国とは、アルゼンチン、オーストラリア、イギリス、ブラジル、カナダ、ドイツです。

「この金銭的な誓約-これまでで最大のもの-は、出版社に支払いを行い、これまでとは異なる種類のオンラインニュース体験のための...高品質のコンテンツを作成することになります 」とピチャイ氏は述べています。

グーグルの親会社アルファベット社は昨年、ほぼ1620億ドルの収益に対して343億ドルの純利益を報告しました。

この製品は、出版社がグーグルニュースで記事を選択して発表する機能を提供します。このサービスは、まずアンドロイド端末で提供され、その後アップル社製の製品で提供される予定です。

ドイツの出版社、シュピーゲルグループ はこのプロジェクトを歓迎しました。

シュピーゲルグループ のステファン・オットリッツ 氏は、「グーグルは、ドイツで質の高いジャーナリズムをサポートすることに真剣に取り組んでいることを示しています。我々は最初から[ニュース・ショーケース]に参加できることを嬉しく思っています」と述べました。

欧州出版社評議会European Publishers Council (EPC)はこのプロジェクトに批判的でした。同評議会のメンバーには、News UK、The Guardian、Pearson、The New York Times、Schibstedが含まれています。

アンジェラ・ミルズ・ウェイド氏は、EPC(European Publishers’ Council )のエグゼクティブ・ディレクターを務めています。彼女は、この製品を発売することで、グーグル社は条件を口述することができ、公正な交渉のための条件を作るために設計された法律に影響を与える可能性があると述べています。同時に、グーグルはニュース制作の資金調達に貢献しているとも言えると彼女は指摘します。

フランスの出版社はしばしばグーグルを批判してきました。しかし、グーグルは現在、出版社と交渉しています。オーストラリアは、グーグルとフェイスブックに、広告で稼いだお金を地元メディアと共有させたいと考えています。

他のインターネット出版社もグーグルを批判しています。彼らは、グーグルが報道機関にはお金を払っているが、天気予報のウェブサイトやその他のコンテンツにはお金を払っていないことに言及しています。

 

 

ここまでのいきさつ、ざっくり

2020/7/2

digiday.jp 

ニュースに対価を払う、グーグルの「懐柔姿勢」に疑問の声:「規制に先を越されないためだ」

DIGIDAY抜粋

グーグルの発表でこのプロジェクトをはじめて知った英国のパブリッシャー幹部は、「規制に先を越されないための試みではないか」と話す。

同社がニュースにお金を出すのは、大まかに見て、パブリッシャーにとってよい展開だ。しかし、プラットフォームとパブリッシャーの関係には、それまでの争いによる警戒や不信が必ずある。

別のパブリッシャー幹部は、フランスとオーストラリアで規制当局のプレッシャーに直面しているさなかに発表されたこのタイミングと、グーグルがすでに課しているアドテクの料金を先日、明らかにしたことについて、「私に言わせれば、市場をしっかり押さえて事実上の独占にあることをカモフラージュするため、グーグル側でまた目立つことをしているだけだ」と語った。グーグルの不透明な料金については米国の規制当局も注目しており、透明性と意欲が見えるとグーグルも格好がつく。

欧州出版社評議会(European Publishers Council)のエグゼクティブディレクター、アンジェラ・ミルズ=ウェイド氏も、「このライセンスの枠組みがどこまで幅広いものになるのか、まだわからない。コンテンツをライセンスしたいすべてのパブリッシャーに開かれたものであるべきだ」と、同じ意見だ。同評議会は、ほかのパブリッシャー業界団体とともにEU指令のパブリッシャーの権利を支持している。

 

 

 

What's European Publishers Council (EPC)?

出典:The European Interactive Digital Advertising Alliance (EDAA)

edaa.eu

The European Publishers Council is a high level group of Chairmen and CEOs of leading European media corporations actively involved in multimedia markets spanning newspaper, magazine, book, journal, internet and online database publishers, and radio and TV broadcasting.

The EPC is not a trade association but a high level group of the most senior representatives of newspaper and magazine publishers in Europe. Members have been working since 1991 to review the impact of proposed European legislation on the press, and then express an agreed opinion to the initiators of the legislation, politicians and opinion-formers with a view to influencing the content of final directives and regulations. The overall objective has always been to encourage good law-making for the media industry.

欧州出版社評議会は、新聞、雑誌、書籍、雑誌、インターネット、オンラインデータベース、ラジオ、テレビ放送などのマルチメディア市場に積極的に関わっている欧州の主要メディア企業の会長とCEOからなるハイレベルなグループです。

EPCは業界団体ではなく、ヨーロッパの新聞・雑誌出版社の最高幹部の代表者によるハイレベルなグループです。メンバーは1991年から活動しており、欧州で提案されている法律が報道機関に与える影響を検討し、最終的な指令や規制の内容に影響を与えることを視野に入れて、法律の発起人、政治家、オピニオン形成者に同意した意見を表明しています。全体的な目的は、常にメディア業界のために良い法律を作ることを奨励することです。

 

Angela Mills Wade

Executive Director, EPC - Chair, EDAA

Angela Mills Wade has been the Executive Director of the European Publishers’ Council (EPC) since 1991. Previously, Angela worked as Head of European Affairs and Special Issues at the UK Advertising Association; European Executive for the ITV Companies’ Association and Assistant European Executive at the Retail Consortium.

 

アンジェラ・ミルズ・ウェイドは1991年より欧州出版社協議会(EPC)の事務局長を務める。それ以前は、英国広告協会の欧州問題・特別問題担当責任者、ITV企業協会の欧州役員、リテール・コンソーシアムの欧州役員補佐を歴任。

Another story

 

焦点:グーグルと欧州メディア、「広告独占」で熾烈な攻防

By

br.reuters.com

 

 

 

 

Google to Pay $1 Billion to News Publishers

FILE - This Thursday, Jan. 3, 2013, file photo shows Google's headquarters in Mountain View, Calif. (AP Photo/Marcio Jose Sanchez, File)

Google’s parent company Alphabet announced plans this month to pay one billion dollars to news media for their stories over the next three years.

Reuters news agency says the move could help Alphabet win over a powerful group at a time of growing concern about technology companies and the rules that govern them.

For years, traditional news media have fought the world’s most popular internet search engine. News publishers want to be paid for their stories, pictures and other content. European media groups have been leading the fight.

The head of Alphabet, Sundar Pichai, announced last week that a new product called Google News Showcase will launch first in Germany. The company has reached agreements with German newspapers including Der Spiegel, Stern, and Die Zeit. In Brazil, Alphabet has deals with the publications Folha de São Paulo, Band and Infobae.

Google News Showcase will also use content from news media in Belgium, India, the Netherlands and other countries. About 200 publishers in six countries have signed up to the product. The six are Argentina, Australia, Britain, Brazil, Canada and Germany.

“This financial commitment - our biggest to date - will pay publishers to create... high-quality content for a different kind of online news experience,” Pichai said.

Google’s parent company Alphabet reported a net profit of $34.3 billion on earnings of almost $162 billion last year.

The product will give publishers the ability to choose and present their stories on Google News. The service will be offered first on Android devices and then on products made by Apple.

German publisher the Spiegel Group welcomed the project.

The Spiegel Group’s Stefan Ottlitz noted, “Google shows that they are serious about supporting quality journalism in Germany. We are happy to be part of [News Showcase] from the start.”

The European Publishers Council was critical of the project. The council’s members include News UK, The Guardian, Pearson, The New York Times and Schibsted.

Angela Mills Wade is Executive Director of the EPC. She said that by launching this product, Google can dictate terms and conditions, and possibly affect legislation designed to create conditions for a fair negotiation. At the same time, she noted, the company can say it is helping to finance news production.

Publishers in France have often criticized Google. Yet the company is now negotiating with them. Australia wants to force Google and Facebook to share money earned from advertising with local media.

Other internet publishers are also critical of Google. They note the company is paying news organizations but not weather websites or for other content.

 

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Words in This Story

 

content – n. the ideas, facts, or images that are in a book, magazine, speech, or movie

commitment n. the promise to do or give something

journalismn. the activity of writing for newspapers, magazines or news websites or preparing news for broadcasts