我思う故に我あり

日常で感じたこと、考えたことを綴ります。

自動車、運転データは誰のものか

ここでも情報に関する論議です。

個々人の情報は全て、個人に帰属すると思っています。

すでにいろんなところからデータは収集され続けています。その活用法が膨大であり、さらにそれにより利益を得ることが企業にはできますから。

こと車となると、関連企業は無数となります。また、この記事によりその利用も納得できる所があります。議論が始まったばかり、今後どうなるのでしょうか?

 

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欧州では、企業が自動車メーカーにドライバーデータの共有を要請 (和訳)

In Europe, Businesses Push Carmakers to Share Driver Data

Mar 23,2022

 

learningenglish.voanews.com

 

自動車は、人々がどのように運転し、運転中に何をしているかという情報をより多く収集しています。

 

その自動車は、ドライバーが聴く音楽や、運転の良い習慣、悪い習慣などの情報を集めます。

 

コンピューター・プロセッサーとインターネット接続を備えた自動車は、より多く路上を走るようになっています。自動車メーカーはもちろん、情報技術企業にとっても、収集したデータは貴重なものです。

 

欧州では、欧州委員会の関係者が、自動車メーカーが自動車ビジネスに関わる他社に情報をいかに提供するかについて規則を設けるよう求めていると報じられています。

 

例えば、自動車修理工場、保険会社、リース会社などは皆、ドライバーから収集した情報を欲しがっています。しかし、大手自動車メーカーは、そのデータを他社と共有することに確信がないように見えるケースもあります。

 

ある評論家は、自動車メーカーは”ゲートキーパー(門番)”であり、アクセス料を他社に請求することで利益を得ようとする、と述べています。課金が高すぎると、競争が制限されるでしょう。例えば、独立系の修理工場は、車のコンピューターに保存された情報を見ることができなければ、車を修理することができなくなることを心配しています。その代わり、ドライバーはメーカーが所有するサービスセンターへ行くことになります。

 

シルヴィア・ゴッツェン氏は、ヨーロッパの修理工場と自動車部品メーカーを代表するFIGIEFAという業界団体を率いています。彼女は、自動車メーカーが利用可能なデータの全量を得る一方で、彼女が代表する企業は "パンくず "を得るのだと言っています。

 

しかし、ヨーロッパの自動車メーカーは、共有する情報の量を制限することで、ドライバーを保護する必要があると言います。欧州自動車工業会の広報担当者は、”無秩序なアクセス”は安全性と個人情報セキュリティの脅威であると述べています。

 

ステラントス社、ゼネラルモーターズ社、フォルクスワーゲン社は、ドライバーのデータから利益を得ることを計画している自動車メーカーです。ドライバーが購入できるコンピューター・プログラムを作成するところもあります。

 

Logos of Alfa Romeo, Fiat, Jeep and Abarth are seen in Zurich
Logos of Alfa Romeo, Fiat, Jeep and Abarth are seen in Zurich
 


BMWは、アクセス制限に同意していません。ドライバーの許可があれば、100の”データポイント”、つまり情報の種類を独立した組織と共有することができると、ドイツの自動車メーカーは言っています。しかし、FIGIEFAによると、今日の自動車は何千ものデータポイントを生成していると言います。

 

BMW社は、欧州委員会などの団体が主催する会議を開いて、誰もが合意できる自動車のデータポイントのリストを作りたいと述べています。

 

ステランティス社の責任者は、自動車からのデータが都市の安全性を高めるのに役立つという例を挙げています。ステランティス社の社長は、車のブレーキから得られるデータから、その街で最も緊急停止が多い交差点を割り出すことができると言います。しかし、このような調査にはコストがかかるとも付け加えています。

 

※Stellantis社:2021年、伊自動車メーカーFCAフィアット・クライスラー・オートモービルズ)と、仏自動車グループのPSA(プジョーシトロエン)の2社の対等合弁から生まれた新会社。

 

もう一つのデータ利用法は、優秀なドライバーに報酬を与える方法です。自動車メーカーは、車のブレーキの速さやスピードの出し方などの情報を保険会社に送ることができます。その情報を使って、優秀なドライバーの保険料を下げることができるのです。

 

また、カーシェアリング会社には、独立系と大手自動車会社が所有する会社があります。独立系の会社は、データに対して他の会社と同じ金額を支払っていることを確認したいと言っています。

 

ニコラ・ジャンマート氏はInsurance Europeを率いています。彼は、自動車メーカーは、誰が自分のデータを取得するかをドライバーに管理させる必要があると述べています。

 

「人々は自動車メーカーの手にこれらのデータを委ねることはできない。」と彼は言います。

 

自動車メーカーが所有者にすべての情報へのアクセスを許可すれば、修理工場はインターネット接続からデータにアクセスできるようになると、FIGIEFAのゴッツェン氏は言います。検査には時間がかかり、費用もかさむので、そうなれば車の所有者の時間とお金の節約になります。

 

「これらはすべて技術的には可能です。」と彼女は言います。しかし、「自動車メーカーがこれを妨げている 」と付け加えています。

 

専門家の一人、リチャード・クヌベン氏は、この議論は遅すぎるかもしれないと指摘します。彼は、独立系の自動車修理工場が、今すぐデータにアクセスできないために廃業の危機に瀕しているかもしれないと指摘します。

 

「法制化される頃には、もう修正不可能なアンバランスに陥っているかもしれなません。」と彼は言います。

 

 

 

 

In Europe, Businesses Push Carmakers to Share Driver Data
FILE PHOTO: Volkswagen's plant in Zwickau, Germany

Cars are collecting more information about how people drive and what they are doing while they drive.

The cars gather information about the music their drivers listen to and their good and bad driving habits.

More cars with computer processors and internet connections are getting on the road. The data they collect is valuable to car manufacturers and also information technology companies.

In Europe, European Commission officials are reportedly calling for rules about how car makers should make information available to others in the car business.

For example, car repair shops, insurance companies, and leasing companies all want information collected from drivers. But in some cases, large car makers seem unsure about sharing that data with other companies.

One critic said the car makers are “gatekeepers” who will make money by charging others for access. If they charge too much, they will restrict competition. Independent repair shops, for example, are worried that they will not be able to fix cars if they cannot look at the information stored by a car’s computer. Instead, drivers will be required to go to service centers owned by the manufacturer.

Sylvia Gotzen leads a trade group called FIGIEFA which represents repair shops and car parts makers in Europe. She said car makers get the full amount of data available while businesses she represents get “crumbs.”

But European car makers say they need to protect drivers by restricting how much information they share. A spokesperson for the European Automobile Manufacturers Association said “uncontrolled access” is a safety and personal data security threat.

Stellantis, General Motors and Volkswagen are car manufacturers that plan to make money from driver data. Some will create computer programs drivers can buy.

Logos of Alfa Romeo, Fiat, Jeep and Abarth are seen in Zurich
Logos of Alfa Romeo, Fiat, Jeep and Abarth are seen in Zurich

BMW does not agree that it is restricting access. If drivers give permission, the German automaker says it can share 100 “data points,” or kinds of information, with independent organizations. But the FIGIEFA said today’s cars produce thousands of data points.

BMW said it would like to have a meeting organized by a group, such as the European Commission, to make a list of car data points that everyone can agree on.

The chief of Stellantis gave an example of how data from its cars can help cities become safer. He said his company can look at data created by a car’s brakes and then tell a city which intersections on its streets cause the most emergency stops. But he added that kind of research can be costly.

Another way to use the data is to find ways to reward good drivers. Car makers can send information – such as how fast a car brakes and how often it speeds up – to insurance companies. That information can be used to reduce insurance costs for good drivers.

There are also car sharing companies that are independent, and those that are owned by large auto companies. The independent companies say they want to be sure they are paying the same amount for data as the others.

Nicolas Jeanmart leads Insurance Europe. He said the car makers need to let the drivers control who gets their data.

“You cannot leave this in the hands of car manufacturers,” he said.

If the car makers permit the owners access to all the information, Gotzen of FIGIEFA said, a repair shop could access the data from an internet connection. This would save car owners time and money because tests can take a lot of time and become costly.

“All of this is technically possible right now,” she said. But she added that “car manufacturers prevent us from doing this.”

FILE PHOTO: A logo of Bentley is seen outside a Bentley car dealer in Brussels
FILE PHOTO: A logo of Bentley is seen outside a Bentley car dealer in Brussels

One expert, Richard Knubben, said this debate might be happening too late. He noted that independent car repair shops may be in danger of going out of business because they cannot access the data right now.

“By the time we get legislation,” he said, “we may be stuck with an imbalance that we can’t fix anymore.”

 

 

 

Words in This Story

habit – n. a usual way of behaving; something that a person does often in a regular and repeated way

insurance – n. an agreement in which a person makes regular payments to a company and the company promises to pay money if the person is injured or dies, or to pay money equal to the value of something (such as a house or car) if it is damaged, lost, or stolen

lease– n. a legal agreement that lets someone use a car, house, etc., for a period of time in return for payment

access –n. a way of being able to use or get something

crumb – n. a very small piece of food, often left after eating

intersection – n. the place where two or more streets meet or cross each other

reward – v. to give money or another kind of payment to (someone or something) for something good that has been done