エアバス社の試み、期待している一人です。
確かに水素を製造する過程でCO2が排出されますが、クリーン水素では二酸化炭素を排出しないそうです。再生エネルギーで作られた電気を使って水を電気分解し、水素を作るという方法です。その電気も、風力など100%再生エネルギーを使えれば、100%クリーン水素ですよね?!
(専門家でも無いので、間違っていたらごめんなさい)
飛行機というこの上もない快適さを手放せない人類にとっては、本文の最後にもあるように、”食品廃棄物や植物廃棄物、農業廃棄物や森林廃棄物など”で飛行機が飛ぶ時代を作らなければなりません!!!!!
Save the planet!!
Airbus Delays Development of Hydrogen-Powered Aircraft
European manufacturer Airbus has announced a delay in its development efforts of a hydrogen-powered aircraft. The company explained that progress on the project has been slower and more complex than expected.
Airbus had set a goal to make a zero-emission airplane by 2035. The company has not announced a new target date for the plane’s production. But the French union Force Ouvrière said some of its aircraft workers were recently told the technology was running five to 10 years behind, Reuters news agency reported.
The French news agency AFP reported Airbus also said it had reduced the program’s budget by 25 percent, but was still examining ways to reduce emissions.
"Our ambition and roadmap towards decarbonizing. . .remain unchanged," an Airbus spokesman told AFP.
In September 2020, Airbus presented three hydrogen-fueled airplane designs, called ZEROe, as part of its efforts to decarbonize.
Other airplane manufacturers, however, have centered more on renewable fuels or developing electric-powered planes for short-distance flights.
Airbus noted it has no plans to completely stop developing hydrogen-powered aircraft technology. The company said it sees hydrogen as “a revolutionary energy source for aviation."
However, Airbus said in a statement to Reuters it recognizes that developing systems to produce, transport, and store hydrogen represent “a huge challenge requiring global collaboration and investment."
Difficulties with hydrogen
Hydrogen motors do not release gases that can warm the earth’s atmosphere. Instead, they release water.
However, much of the hydrogen used for fuel is produced using natural gas or coal. Both of these production methods often release carbon dioxide gas, which can warm the atmosphere.
Running renewable electricity through water can produce hydrogen without adding to carbon emissions. However, this process is generally more costly. Transporting and storing hydrogen also present problems.
As a gas at room temperature, hydrogen takes up a very large space. This makes it impossible to use as fuel. It first needs to be turned into a liquid to be transported or stored. And it needs to be cooled to -253° Celsius to be liquefied. This cooling process requires its own source of energy. Liquified hydrogen still takes up four times the space of jet fuel.
The airline industry trade association IATA believes aviation will reach most of its reduction in emissions by using sustainable aviation fuel (SAF). It believes other technologies, like hydrogen, will take longer to develop.
SAF uses food and plant waste from cities, agricultural and forest wastes, and other non-petroleum sources. This fuel is then added to jet fuel in mixtures of 10 to 50 percent to become SAF.
Airbus says it agrees that SAF can also play an important part in reducing emissions, particularly for medium and long-distance flights.
Words in This Story
emission -n. a release of gas
ambition -n. a strong desire to achieve a goal
roadmap -n. a plan of action to achieve a goal
renewable -adj. describing resources such as wind, water, and sunlight which are always available
challenge -n. a difficult thing to do or difficult goal to reach
collaboration -n. working well with other people
sustainable -adj. describing resources that can be used again without increasing pollution
petroleum -n. oil found under the surface of the earth or sea.
エアバス、水素エンジン搭載機の開発に遅れ(和訳)
欧州メーカーのエアバス社は、水素を動力源とする航空機hydrogen-powered aircraftの開発作業の遅れを発表。同社は、プロジェクトの進捗が予想以上に遅れ、複雑になっていると説明しました。
エアバス社は2035年までに排出ガスゼロの飛行機zero-emission airplaneを作るという目標を掲げていました。同社は新たな目標時期を発表はしていません。しかし、フランスの労働組合Force Ouvrière(フォース・ウヴリエール)によると、同社の航空機労働者の一部は最近、技術が5年から10年遅れていると告げられたということです。
フランスの通信社AFP通信は、エアバスはプログラムの予算を25%削減しましたが、排出量を削減する方法はまだ検討中であると伝えています。
「脱炭素化decarbonizingに向けた我々の野心とロードマップに. . .変更はありません。」とエアバス社の広報担当者はAFPに語りました。
2020年9月、エアバスは脱炭素化への取り組みの一環として、ZEROeと呼ばれる3つの水素燃料飛行機のデザインを発表しました。
しかし、他の航空機メーカーは、再生可能燃料renewable fuelsや短距離飛行用の電気駆動機の開発に重点を置いています。
エアバス社は、水素を動力源とする航空機技術の開発を完全に止める計画はないと述べています。同社は水素を”航空にとって革命的なエネルギー源”と見ていると言います。
しかし、エアバス社はロイターに寄せた声明の中で、水素を製造、輸送、貯蔵するシステムを開発することは、”世界的な協力と投資を必要とする巨大な挑戦huge challenge ”であると認識していると述べています。
水素の難しさ
水素モーターは、地球の大気を暖めるガスを放出しない。その代わりに水を放出します。
しかし、燃料として使用される水素の多くは、天然ガスや石炭を使って製造されます。どちらの製造方法も、大気を暖める二酸化炭素を排出することが多いのです。
再生可能な電気を水に流すことで、炭素排出を増やすことなく水素を製造することができます。しかし、このプロセスは一般的にコストがかかり、水素の輸送と貯蔵にも問題があります。
室温で気体である水素は、非常に大きな空間を占めます。そのため、燃料として使用することは不可能です。そこで輸送や貯蔵のためには、まず液体にする必要があります。そして、液化するためには摂氏マイナス253度まで冷却する必要があるのです。この冷却プロセスには独自のエネルギー源が必要です。液化水素は、それでもジェット燃料の4倍のスペースを取ります。
航空業界団体IATAは、航空業界は持続可能な航空燃料 sustainable aviation fuel (SAF)を使用することで、排出量削減の大部分を達成できると考えています。IATAは、水素のような他の技術は開発に時間がかかると考えています。
SAF、持続可能な航空燃料は、都市から出る食品廃棄物や植物廃棄物、農業廃棄物や森林廃棄物、その他の非石油資源non-petroleumを利用します。この燃料をジェット燃料に10~50%混合してSAF、持続可能な航空燃料とします。
エアバス社は、SAF、持続可能な航空燃料が、特に中長距離のフライトにおいて、排出量を削減する上で重要な役割を果たすことができると述べています。