ニュース・リテラシーとは、メディアを主体に読み解く能力のことです。
これを個々人が高めていかないと、その意思決定は一方的なメディアソースによって歪められ、しいては民衆の分断を招きかねないおそれがあります。
それではその第一章を聴いていきましょう!!
今まさに必要なことですね
(余談ですが、最近VOAニュースの更新がない日が多く続いています。今までになかったことです。もしやイーロン・マスク氏率いる仕分け委員会の教育省廃止の影響を受けているのでは?と)
News Literacy Lesson 1: Real News vs. Fake News
Information is an important part of our society. People depend on it to guide them through a complex world.
The invention of movable type in 15th century Europe revolutionized the communication of ideas. This invention made it possible to print and publish information to masses of people
This free flow of information eventually led to a free press in many parts of the world. But because information is so powerful, many world leaders have tried to stop it.
French leader Napoleon Bonaparte once said he feared four newspapers more than 1,000 bayonets.
The Chinese emperor who oversaw the building of the Great Wall famously used his power to stop published information. Qin Shi Huang ordered the burning of thousands of books on subjects he wanted to keep from the people. He even had hundreds of scholars executed for refusing to give up their book collections
Even powerful leaders in modern times have succeeded in blocking material they do not want the people to see, as in Russia and China.
But when true information is allowed to reach the people, good results can follow. Information has fueled successful revolutions in many nations. Government atrocities have been identified and world leaders have been forced to be held accountable for their actions.
Advances in media technology have made words and images more powerful and widespread than ever. Smartphones and social media have become quick and easy tools to receive and share news and information. These tools have even made it possible for anyone with a device to gather and publish “news.”
This media environment makes it important for us to be able to recognize reliable information. True information gives us the facts to guide our decisions and actions.
In addition to informing, news can also divert.
This means it can focus our attention on something we are interested in as a kind of escape. An example would be news about subjects we seek out for enjoyment, such as entertainment, celebrities or sports
News can also serve as a way to connect us as human beings. This could include stories about tragedies or uplifting events that affect us emotionally. Such stories can lead people to join a cause or donate money to help those in need.
No matter what kind of news we experience, we have to be able to tell whether it is authentic or not. In the coming lessons, we will show you the steps; how you can do this
This lesson is based on the News Literacy class at the Center for News Literacy at Stony Brook University. For more on how to become a news literate citizen, go to The Center for News Literacy.
Words in This Story
type - n. standardized letters for printing
masses - n. large groups of people
bayonet - n. Knife at the end of a rifle
atrocity - n. a cruel and terrible act
device - n. an item, such as mobile phone or radio
reliable - adj. can be trusted to do the correct thing
divert - v. to change direction, or move one's attention
ニュース・リテラシー・レッスン1:リアル・ニュースとフェイク・ニュース
情報は私たちの社会にとって重要な要素です。人々は複雑な世界を生き抜くための道しるべとして、情報に依存しています。
15世紀のヨーロッパにおける活字の発明は、思想の伝達に革命をもたらしました。この発明により、情報を印刷し、大勢のmasse人々に公開することが可能になりました。
この自由な情報の流れは、やがて世界の多くの地域で自由な報道へとつながりました。しかし、情報は非常に強力であるため、多くの世界の指導者がそれを阻止しようとしました。
フランスの指導者ナポレオン・ボナパルトはかつて、4つの新聞を1,000本の銃剣bayonetsよりも恐れたと語りました。
万里の長城の建設を監督した中国の皇帝が、出版された情報を阻止するために権力を行使したのは有名な話です。秦の始皇帝は、民衆から遠ざけたいテーマに関する何千冊もの書物の焚書を命じました。また、蔵書の放棄を拒んだ数百人の学者を処刑させたこともあります。
現代の強力な指導者たちでさえ、ロシアや中国のように、国民に見せたくない資料を封じることに成功しています。
しかし、真の情報が民衆に届くようになれば、良い結果がもたらされます。情報は多くの国で革命を成功に導きました。政府の残虐行為atrocities[əˈtrɒsətiz]が明らかになり、世界の指導者たちは自らの行動に対する責任を問われることになりました。
メディア技術の進歩により、言葉や画像はかつてないほど強力になり、広く行き渡るようになりました。スマートフォンやソーシャルメディアは、ニュースや情報を受け取り、共有するための迅速で簡単なツールとなりました。これらのツールは、デバイスさえあれば誰でも ”ニュース ”を収集し、発表することさえ可能にしています。
このようなメディア環境では、信頼できる情報を見極める力が重要になります。真の情報は、私たちの決断と行動の指針となる事実を与えてくれます。
情報を与えるだけでなく、ニュースは注意をそらすdivertこともできます。
つまり、一種の逃避として、興味のあることに注意を集中させることができるのです。例えば、娯楽、有名人、スポーツなど、私たちが楽しみのために求める話題に関するニュースです。
ニュースはまた、私たちを人間として結びつける役割を果たすこともあります。これには、私たちに感情的な影響を与えるような悲劇や高揚感を与える出来事に関する記事も含まれます。そのようなストーリーは、人々が大義に参加したり、困っている人を助けるために寄付をしたりするきっかけになります。
どのようなニュースであっても、私たちはそれが本物かどうかを見分けなければなりません。これからのレッスンでは、どのような手順でこれを行うことができるかを紹介します。
このレッスンは、ストーニー・ブルック大学ニュース・リテラシー・センターのニュース・リテラシーのクラスに基づいています。